Najčešće postavljana pitanja u vezi fiskalnih uređaja

Na ovoj stranici možete pronaći odgovore na najčešće postavljana pitanja u vezi eFiskalizacije i fiskalnih uređaja. Ako ne pronađete odgovor, slobodno nas nazovite putem telefona 011/219-3047 ili pošaljite poruku na mail adresu: fiskal[at]teholi.co.rs. Takođe možete kontaktirati tehničku podršku Geneka: 011/3226-265, 3340-178 lok. 205, e-mail: fcrprodaja[at]geneko.rs .

 

1. Šta je novi model fiskalizacije?

Novi model fiskalizacije podrazumeva korišćenje elektronskog fiskalnog uređaja (EFU), putem kojeg će obveznik fiskalizacije izdavati fiskalni račun sa QR kodom u prometu na malo kao i korišćenje bezbednosnog elementa (BE). Elektronski fiskalni uređaj može biti fiskalna kasa kao što je SuperCash Plus ili POS terminal ili neki drugi Android uređaj. Kupci proizvoda, odnosno korisnici usluga, mogu da provere da li je njihov račun izdat u skladu sa Zakonom o fiskalizaciji korišćenjem QR koda koji je odštampan na svakom računu.

Svaki fiskalni uređaj se sastoji od sledećih elemanata čiju upotrebu mora da odobri Poreska uprava:

  • Lokalni procesor fiskalnih računa (LPFR) i
  • Elektronski sistem za izdavanje fiskalnih računa (ESIR).

 

2.Kako se obveznik fiskalizacijeprijavljuje/fiskalizuje?

Obveznik fiskalizacije je u obavezi da prijavi podatke o svojim poslovnim prostorima, odnosno poslovnim prostorijama putem elektronskog servisa za fiskalizaciju kojem može pristupiti direktno sa portala Poreske uprave ePorezi. Autorizovane osobe obveznika fiskalizacije treba da traže izradu bezbednosnih elemenata za određeni PIB i određeni poslovni prostor/poslovnu prostoriju koji su prijavili. Autorizovana osoba takođe može da naznači ime, prezime i broj lične karte ili pasoša osobe koju ovlašćuje za preuzimanje bezbednosnih elemenata. Prijava se automatski odobrava u većini slučajeva, ali u određenim slučajevima neophodno je da je pregleda i odobri službenik Poreske uprave.

U Geneko fiskalnim uređajima se koristi perforirani bezbednosni element stoga njihovi korisnici treba da naruče takav BE.

 

3. Kako da izaberem fiskalni uređaj?

U skladu sa propisima i svojim poslovnim potrebama, poreski obeznik se može opredeliti kako za hardverski fiskalni uređaj – kasa, tablet, mobilni telefon, tako i za kombinaciju hardverskih i softverskih komponenti uređaja.

Poreski obveznici sa malom dnevnom frekvencijom izdavanja fiskalnih računa se mogu opredeliti za jednostavno rešenje kao što je POS terminal ili neki drugi Android uređaj. Među POS terminalima se izdvaja Geneko GRT 110 kao jedan od najnaprednijih uređaja u ovoj kategoriji. Namenjen je pre svega trgovačkim i uslužnim radnjama. U terminal je integrisan softverski lokalni procesor fiskalnih računa (LPFR). Konekcija se ostvaruje preko 3G/4G mreže ili lokalnog Interneta. Geneko GRT 110 ima veliki displej, brzi termalni štampač, punjivu bateriju koja omogućava rad u slučaju nestanka struje. Za ovaj uređaj treba obezbediti bezbednosni element u formatu SIM kartice.

Poreski obveznici koji imaju veću dnevnu frekvenciju izdavanja računa treba da se opredele za neku od fiskalnih kasa. SuperCash Plus je jedna od najpouzdanijih i najkvalitetnijih fiskalnih kasa koja podržava mnoga napredna softverska i hardverska rešenja, a karakterišu je  niski troškovi korišćenja. Komunikacija se ostvaruje preko 3G/4G mreže ili lokalnog Interneta u kom slučaju se ne plaćaju dodatni troškovi za Internet saobraćaj. Ne plaća se ni licenca za korišćenje lokalnog procesora fiskalnih računa (LPFR).

 

4. Koje su prednosti fiskalnekase GenekoSuperCash Plus?

Fiskalnu kasu SuperCash Plus odlikuju vrhunske tehničke karakteristike, jednostavna upotreba, pouzdan rad, brza i gotovo bešumna štampa fiskalnih računa (65 mm papirne trake u sekundi). Za razliku od mnogih drugih fiskalnih uređaja na tržištu, kod kase SuperCash Plus nema nikakvih problema prilikom slanja računa na server Poreske uprave (SUF). Integrisan hardverski lokalni procesor fiskalnih računa (LPFR) smanjuje troškove i omogućava on-line i off-line način rada, odnosno izdavanje računa čak i u slučaju prekida Internet konekcije. Komunikacija sa serverom Poreske uprave se ostvaruje preko 3G/4G mreže ili lokalnog Interneta u kom slučaju se veza uspostavlja putem Wi-Fi konekcije. Ne plaća se licenca, odnosno mesečna naknada za korišćenje LPFR.

Kasa podržava mnoga napredna softverska i hardverska rešenja. Za prodaju artikala koriste se tastatura i/ili bar-kod čitač. Podaci potrebni za formiranje baze artikala mogu se obraditi na računaru i uneti u kasu korišćenjem besplatnog softvera SuperCashTools. Ugrađena Li-Ion baterija omogućava izdavanje računa i u slučaju nestanka struje ili prodaje na mestima gde ne postoji mrežno napajanje.

Kasa je opremljena sa robustnim štampačem sa vekom trajanja od 350.000 do 500.000 odštampanih računa. Dva LCD displeja imaju pozadinsko osvetljenje; jedan je namenjen za kasira, a drugi za kupca. Tastatura ima 35 tastera uključujući 10 tastera za brzu prodaju. Zamena papirne trake se vrši brzo i jednostavno. Za povezivanje se koriste USB port za povezivanje računara, serijski port RS-232 za povezivanje bar-kod čitača i priključak za fioku za novac.

 

5. Koje su prednosti POS terminala GenekoGRT 110?

Ručni POS terminal Geneko GRT 110 je jedan od najnaprednijih Android uređaja po tehničkim karakteristikama i funkcionalnosti. Namenjen je trgovačkim i uslužnim radnjama sa manjom frekvencijom izdavanja računa. U uređaj je integrisan softverski lokalni procesor fiskalnih računa (LPFR). Konekcija sa serverom Poreske uprave se ostvaruje preko 3G/4G ili Wi-Fi mreže. POS terminal GRT 110 se može povezati na lokalni Internet korisnika korišćenjem Wi-Fi konekcije bez dodatnih troškova za Internet saobraćaj.

Uređaj je opremljen kvalitetnim TFT IPS LCD ekranom od 6 inča koji se može koristiti i sa rukavicama i mokrim prstima. Brzi termalni štampač (70 redova/sec) koristi papirnu traku širine 58 mm koja se jednostavno zamenjuje. Punjiva baterija omogućava autonoman rad do 10 sati u slučaju nestanka struje. Korisnički interfejs je intuitivan i lak za korišćenje. Baza artikala se može pripremiti na računaru (PC) i uneti u POS terminal. Softver (napredni ESIR) omogućava izdavanja i avansnih računa. Postoji dodatna opcija prodaje uz pomoć integrisanog bar-kod čitača.

 

6. Da li korisnici mogu sami da ažuriraju bazu artikala, menjaju ime kasira i ostale podake u kasi?

Svi podaci koji su programirani u fiskalni uređaj mogu se izmeniti. Osim toga, podaci potrebni za formiranje baze artikala mogu se pripremiti na računaru i uneti u kasu SuperCash Plus korišćenjem softvera SuperCashTools. Mogu se menjati i svi ostali podaci koji su programirani kao što su ime kasira i bar-kôd određenog artikla. Softver SuperCashTools se može besplatno preuzeti sa web sajta www.geneko.rs/sr/ sa stranice Dokumentacija za fiskalnu kasu SuperCash Plus. Baza artikala se može uneti u memoriju kase preko USB kabla. Pored toga, programirani podaci se mogu menjati i preko tastature što je opisano u Uputstvu za korišćenje kase, u poglavlju 4.2. Programiranje podataka o artiklima. Uputstvo se takođe može preuzeti preko linka.

I POS terminal Geneko GRT 110 omogućava izmenu svih podataka programiranih u terminal, pripremanje baze artikala na računaru i unos u uređaj. Osim toga, on podržava i centralizovano upravljanje uređajem u korisničkoj mreži, odnosno ažuriranje baze artikala daljinskim putem. Podaci se mogu ažurirati putem mobilne mreže ili lokalnog Interneta što omogućava korisniku da upravlja uređajima bez obzira na broj prodajnih mesta i njihovu lokaciju.

 

7. Kako mogu da kontaktiram vašu tehničku podršku i servis?

U slučaju bilo kakve nejasnoće u vezi korišćenja uređaja, rešavanja problema ili eventualnog servisa, korisnik može kontaktirati Centralni servis putem telefona 011/219-3047 ili putem e-mail-a: fiskal[at]teholi.co.rs ili tehničku podršku Geneka: 011/3226-265 ili 3340-178 lok. 205, radnim danima od 8 do 16 časova, e-mail: fcrprodaja[at]geneko.rs.

Postojeći korisnici Geneko fiskalnih uređaja mogu kontaktirati Centralni servis putem telefona 011/2193-453 ili mail-a: fcrsupport[at]geneko.rs ili doneti uređaj zbog servisiranja na adresu Slobodana Glumca 2a, Zemun Polje – Altina u terminu koji treba da se zakaže unapred.

 

8. Šta da radim sa starom fiskalnom kasom Geneko?

Geneko fiskalne kase SuperCash S i SuperCash Economic koje su radile po starom Zakonu o fiskalnim kasama mogu se modifikovati i na taj način prilagoditi zahtevima novog Zakona o fiskalizaciji.

Modifikacija podrazumeva zamenu matične ploče i drugih komponenti u ovlašćenom servisu Geneka. Na ovaj način se dobija modifikovana fiskalna kasa po značajno povoljnijoj ceni od nove kase ali sa istim funkcionalnostima i garantnim rokom. Za dodatne informacije možete se obratiti Geneko centralnom servisu preko telefona 011/2193-453 ili elektronske pošte: info[at]teholi.co.rs ili najbližem ovlašćenom Geneko servisu.

 

9. Poreska uprava – Odgovori na najčešća pitanja

 

Saznaj više